Prorail: Stoer, Sexy en Sjiek!

categorie: auto & Infra
trefwoorden: , , ,

Stations in Nederland kunnen veel beter onderdeel worden van de omgeving waarin ze liggen. De mens is waar alles om moet draaien bij zowel de inpassing van het spoor, de inrichting van stations, de stationsomgeving én de aansluiting op het stedelijk weefsel. Het draait om prettige, aantrekkelijke, veilige en gemakkelijke routes, verblijfsplekken én voorzieningen. Prorail heeft al een tijdje een stevig imagoprobleem door een aaneenschakeling van incidenten. Nu de president directeur is opgestapt is dat een mooi moment voor de start van een transitie naar een stoer, sexy en sjiek imago gericht op de reizende mens.

Knooppunten van ontmoeting

Stations bieden een decor voor ontmoeting. Een uitgelezen kans voor menselijke interactie en innovatie. Want ontmoeting doet immers bewegen! Waar mensen samenkomen is kans op interactie en daarmee nieuwe verbindingen, combinaties en netwerken. De relatief verloren tijd op weg naar je werk zou een uitgelezen moment kunnen zijn voor het verspreiden van kennis en het opdoen van nieuwe ideeën.

Detectiepoortjes

In plaats daarvan lopen de meeste mensen er zo snel mogelijk weer weg en is er nagenoeg niets te beleven. Logisch want het voelt er nogal eens onwelkom, tochtig en oncomfortabel aan. Treinreizigers worden regelmatig meewarig aangekeken door de automobilist. Reizen per trein is niet sexy en stoer. Omdat het nu eenmaal niet leuk genoeg is. En alhoewel de vormgeving en architectuur van stations het laatste decennium sterk is verbeterd mist er een gevoel van gastvrijheid en levendigheid. De trend naar detectiepoortjes draagt hier zeker niet aan bij. En waar is het café om het wachten te veraangenamen?

Etalage van de buurt

Waarom liggen er eigenlijk geen bedrijven direct aan de perrons, of winkels met etalages? Of misschien geluidsoverlastgevende functies als oefenruimtes of werkplaatsen? Het (verbrede) perron als nieuwe boulevard tijdens het wachten op de trein. Dat zou het wachten een stuk leuker maken. En misschien zelfs een goede reden wat eerder naar het station te gaan, of je trein te missen! Het combineren van functies biedt kansen de stations op te waarderen tot de etalage van de buurt of stad waar het station in ligt. Vergelijk dit eens met Schiphol dat met een dependance van het Rijksmuseum feitelijk de etalage is van Nederland.

Stoer, Sexy en Sjiek

Door mooie vormgeving en een comfortabele perrons om te wachten met hieraan gelegen bedrijfjes en voorzieningen kunnen bestaande en nieuwe stations gaan functioneren als volwaardige, zelfstandige centra waar mensen ook graag komen als ze niet met de trein hoeven. Dat verhoogt het gebruik van het Openbaar Vervoer, en het verbetert de sociale veiligheid én de gezelligheid. Ondernemers staan vast in de rij voor dergelijke plekken. En dan komt dat café vanzelf. Prorail kan een cruciale rol gaan spelen, in uitstekende samenwerking met NS, gemeenten en regionale bestuursorganen, maar vooral ook met plaatselijke ondernemers en bewoners, om het reizen per trein weer Stoer, Sexy en Sjiek te maken!

Share

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.